תאונת עבודה

הכרה בביטוח לאומי

תאונת עבודה הינה תאונה שאירעה תוך כדי ועקב עבודה, לרבות בדרך אליה וחזרה ממנה . מחלת מקצוע נחשבת גם לתאונת עבודה, כשאר מחלת מקצוע מוגדרת לפי רשימת מחלות שנקבעה בתקנות הביטוח הלאומי, שהעובד חלה בה עקב עבודתו, כדוגמה מחלות ריאות ודרכי נשימה, מחלות עצמות , פרקים שרירים, נזקים לאוזן הפנימית עקב חשיפה לרעש ומחלות נוספות.

כעיקרון, רק המוסד לביטוח לאומי יכול לאשר האם מדובר בתאונת עבודה או לא. כאשר הביטוח הלאומי מכיר בתאונה כתאונת עבודה, העובד (הנפגע) יהיה זכאי לקבל מימון לכל הוצאותיו הרפואיות מהמוסד לביטוח לאומי. כשאר בדרך כלל, בתקופה הסמוכה לפגיעה קופת החולים ממנת את הטיפולים הרפואיים, אבל, כאשר התאונה הינה תאונת עבודה קופת החולים מבקשת החזר מהמוסד לביטוח לאומי. יתר על כן, העובד יהיה זכאי לקבל תשלום בגין אובדן כושר עבודה בתקופה שלאחר התאונה ועד שלושה חודשים.

במידה ועברו שלושה חודשים, והעובד הנפגע טרם החלים מפגיעתו, יוכל הוא לפנות למוסד לביטוח לאומי, לקביעת דרגות נכויות זמניות, שכן בדרך כלל, נזקי הגוף לא מתגבשים לכדי נכות צמיתה לאחר שלושה חודשים בלבד.

לאחר התגבשות הנזק לנכות צמיתה, תקבע ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי את אחוז הנכות הצמיתה כתוצאה מהתאונה. במידה ודרגת הנכות לצמיתות תהיה בין 9% -19% יקבל הנפגע מענק חד פעמי, אולם, במידה ודרגת הנכות הצמיתה הינה 20% ומעלה יהיה זכאי הנפגע לקצבה חודשית.

לאחר שהמוסד לביטוח לאומי הכיר בתאונה כתאונת עבודה ניתן לתבוע את המעביד ואת חברת הביטוח שלו בגין הנזקים שנגרמו לעובד הנפגע , כאשר יש חובה להוכיח קיומה של רשלנות מצד המעביד או הפרת חובה שבחוק מצד המעביד.

במידה והמעביד מבוטח בפוליסת ביטוח מסוג "חבות מעבידים" , ככל ותביעת העובד כנגד המעביד תתקבל , חברת הביטוח היא שתצטרך לשלם לעובד את הפיצוי שיפסק.

מה המשמעות של רשלנות מצד המעביד?

המעביד נתפס, על פי פקודת הנזיקין , מכוחה תוגש התביעה, כבעל השליטה על אופן ביצוע העבדה על ידי העובדים שלו, כך שאותם יחסי כוחו של "עובד -מעביד" מקימים חובה על המעביד לנהוג בזהירות כלפי העובדים, אופן ביצוע עבודתם ותנאי העובדה אשר הוא מספק להם.

בין היתר, על המעביד החובה להדריך את העובדים לאופן ביצוע העבודה והשימוש הנכון בכלי העבודה, כן עליו לספק לעובדיו ציוד מתאים לסביבת העבודה, ולסלק את המפגעים בסביבה. כן עליו החובה פקח על העובדים ולוודא שהם שומרים על כללי הבטיחות ופועלים לפיהם, לדוגמה, קמה על המעביד החובה לספק לעובדיו נעלי עובדה מתאימים לסביבת העבודה, לספק אטמי אוזניים שמנטרלים את הרעש במידה והעובד נמצא בסביבה רועת, וכן עוד חובות נוספות.

כאשר יוכיח העובד כי המעביד התרשל במילוי חלקו, ולרוב לא קיים קושי בלהוכיח זאת, יהיה חובה על המעביד לפצות את העובד בגין נזקיו בעקבות התאונה, או מחלת המקצוע, כאשר כמובהר לעיל, חברת הביטוח תבוא בנעליו של המעביד.

מודגש, כי תביעת העובד כנגד המעביד תתיישן בתום שבע שנים מיום אירוע התאונה, כאשר מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתאונות עובדה בסמוך ככל היותר למועד התאונה.

תביעת המעסיק

תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה

תאונת דרכים שאירעה לעובד בדרך לעבודה, בחזרה ממנה או במהלך העבודה אם הוא עובר ממקום לאחר בעבודתו תיחשב כתאונת דרכים עבודה.אבל יש לשים לב, כי חוק הביטוח הלאומי קובע שבמקרה והתאונה אירעה בזמן שהעובד סטה באופן ממשי מדרכו לעבודה או בדרכו חזרה ממנה הרי שהתאונה אינה נחשבת לתאונת דרכים עבודה. חריג לחריג יהיה אם הסטיה היתה בבוקר כדי ללוות את הילד לגן ילדים או כדי להתפלל בבית התפילה הקבוע בו נוהג העובד להתפלל, הרי הסטיה אינה שוללת את היות התאונה תאונת עבודה, כלומר מדובר בתאונת דרכים עבודה.

מה עושים אחרי תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה? מי תובעים ? את המוסד לביטוח לאומי ? את חברת הביטוח?

מאחר ומדובר בתאונה שהיא גם תאונת דרכים וגם תאונת עובדה, יהיה הנפגע זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה, וכן יהי זכאי גם לתבוע את המוסד לביטוח לאומי על מנת להכיר בו כנפגע עבודה ולקבל את כל הזכויות המוקנות לו מכח מעמד זה.

לאחר אירוע התאונה, על העובד לפעול להחתמת המעסיק על טופס ב.ל. 250 שהוא טופס הפניה לקבלת טיפול רפואי, כמובן כאשר מדובר בעובד שכיר, ואילו עובד עצמאי ידאג לפנות לקופת החולים עם טופס ב.ל. 283 שהינו  אישור לקבלת טיפול רפואי בקופת החולים.  .

כמובן, שלצורך קבלת טיפול רפואי מיד אחרי אירוע התאונה ניתן לפנות לחדר המיון בבית חולים אשר מעניק סיוע במקרים דחופים ללא תשלום אגרת מיון , ובמידה והעובד פונה על ידי אמבולנס ממקום אירוע התאונה יהיה זכאי להחזר בגין הוצאה זו ועליו לפנות למוסד לביטוח לאומי עם החשבונית עבור הפינוי באמבולנס.

מובהר בזאת כי תביעה למוסד לביטוח לאומי יש להגיש תוך שנה מיום אירוע התאונה אחרת התביעה תתיישן, לעומת זאת ניתן להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בביטוח חובה עד 7 שנים מיום אירוע התאונה.